vineri, 11 septembrie 2009

Vremurile de azi...


Ce face un un om obisnuit pe timp de criza financiara (criza = moment critic)? Nu cred ca se mai gandeste la profit imediat. Se gandeste la cum sa supravietuiasca mai bine, incepe sa se reorganizeze si oarecum isi face planuri de viitor. Strange cureaua… :)
De cand a inceput aceasta “criza economica” auzi doar de faptul ca “firmei X i-a scazut profitul cu y%”, asta dupa ce ani buni firma X a inregistrat profituri uriase. Bineinteles ca o scadere a profitului are repercursiuni in primul rand asupra angajatilor. Si OUT cu ei! Care-i problema? Nu mai are “economii” din acei ani trecuti? Firma nu e firma fara profit urias? Acei oameni care i-au asigurat profitul in anii prosperi, o pot face si in timp de criza sau precis o vor face dupa. Si vor fi si mai motivati sa o faca.
Pai da, mai auzeam si povesti de genul ca o firma isi pastreaza toti angajatii pe timp de criza chiar daca le micsoreaza salariile, iar dupa criza s-ar putea ca acei angajati sa plece la alte firme. Stau eu si ma gandesc… oare nu ar trebui firma sa se bucure ca scapa de acei angajati?
Morala? Oameni buni, nu mai comparati veniturile din criza cu cele din crestere economica! Nu au nici o legatura.
Apele nu mai sunt limpezi. E furtuna. Si pe furtuna se schimba regulile. Pe furtuna importanta e supravietuirea, nu inaintarea.
Chiar daca esti sef sau nu, trebuie sa fii creativ. Se gasesc solutii si in afara rutinei strategiilor ortodoxe. Decat sa spui “taci si fa”, mai bine spui “hai sa ne adunam la o cafea si sa gasim impreuna o solutie”. Multe sedinte neconventionale au gasit raspunsuri la probleme ce nu s-au rezolvat printr-o sedinta clasica.
Daca un sef foloseste si ideile subalternilor, nu inseamna ca este mai putin sef. Din contra, oferind atentie subalternilor care vin cu idei, se vor naste si mai multe idei, organizatia incepe sa prospere si locul de munca devine din ce in ce mai motivant, mai placut si deschis la schimbare.
Fie ca esti sef sau nu, o vorba de apreciere catre colegi, un simplu “multumesc”, sau “ai facut o treaba buna”, ori disponibilitatea de a asculta durerea unui coleg, chiar daca nu poti face prea mult pentru a o alina, face milioane!
Eliminarea birocratiei duce la imbunatatirea atmosferei de lucru. Pierzi timp pretios tot batand pe la toate usile. Acel timp se poate folosi mai bine pentru o noua idee sau pur si simplu pentru a-ti trage sufletul si a merge mai departe. Si un telefon trebuie pus la incarcat ca sa functioneze! Sa nu uitam ca petrecem la serviciu cea mai mare parte a vietii noastre si trebuie aplicata zicala “ce tie nu-ti place, altuia nu-i face”.

2 comentarii:

  1. Strang cureaua,insa cred ca gatul nu e locul potrivit pentru asta.
    Mai meditez...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mediteaza....e timp suficient,nu se intrezareste nici o schimbare in viitorul apropiat

    RăspundețiȘtergere