vineri, 20 noiembrie 2009

despre ARICI






ARICI,ARICI BOGORICI

de Tudor Arghezi

Ghem de spini şi ţepi uscate,
Stă-ntărit ca-ntr-o cetate.
Poate trece un vecin
Peste el cu carul plin.
Că nu simte nici atât
Cât l-ai gâdila pe gât.
Ca să-l scoată, ca să iasă,
Câini-l latră. Lui nu-i pasă.
Unul, încercând un pas,
S-a ciocnit în ghimpi la nas.
Fiindcă tontul şi netotul
Şi-a vârât în ace botul.
Dac-ar fi citit aici
El afla ce-i un arici,
Însă câinii n-au habar
De tipar şi-abecedar.
Nesupus la gând pizmaş,
Bogorici e drăgălaş
Cui îl ia cu prietenie.
Cântă-i numai din tipsie
Şi-ţi şi joacă o chindie.

Mi s-a parut necesar acest blog,imi plac aricii,imi plac tepii...langa canapeaua mea ospitaliera ...pica bine si un arici.Il cheama Spike si observati ce bine crescut este ...ii place la baita....este prietenos stie sa isi imparta mancarea cu cel mai bun prieten.....
Un ghemotoc mic de ace, fricos şi timid, cu boticul ascuţit şi năsucul mereu în căutare de ceva. Aşa am putea descrie ariciul, un animal nocturn, solitar şi mai nou, animal de companie.
Pentru ca are o constitutie neobisnuita si un mod ingenios de a se apara, ariciul m-a fascinat dintotdeauna.
A ajuns si in literatura, adus, spre exemplu, de Arghezi.
Ariciul este un singuratic si-l vezi noaptea prin livezi, in paduri, ascuns sub gramezi de lemne sau frunze uscate.
Hiberneaza din toamna pana in martie.
Aduce reale servicii agriculturii, distrugand o gramada de daunatori.
Femela e mai mare decat masculul si are culoarea mai deschisa, mai cenusie.
Naste, dupa o perioada de gestatie de trei saptamani, trei sau opt pui, cu tepi albiciosi, aproape incolori, moi si scurti.
Puii isi urmeaza mama ca niste umbre. Au burticile moi si pufoase si dupa numai cateva ore de viata, le apar tepii.
Primii sunt albi si pliabili, dar in decursul a 36 de ore le cresc si tepii maro.
Se dezvolta repede: la doua saptamani, ochii li se deschid si le creste blanita pe fata si pe abdomen.
Dupa trei saptamani, dintii permanenti ii inlocuiesc pe cei de lapte si tinerii sunt gata sa-si paraseasca vizuina, pentru ca, alaturi de mama lor, sa inceapa plimbarile nocturne. Femelele pot naste doua randuri de pui intr-o singura vara, dar puii de la sfarsitul verii sunt mult mai vulnerabili decat primii.
Nu are o locuinta stabila In caz de primejdie, ariciul ridica tepii, care intepenesc intr-o pozitie amenintatoare. Sau animalul se ghemuieste cu capul ascuns in interior, prezentandu-se astfel presupusului agresor ca o minge tepoasa.
Isi foloseste cuibul doar una sau cateva zile, dupa care se muta construindu-si o noua locuinta.
Isi dubleaza greutatea vara, pentru a strange rezerve de grasime sub piele pentru lunile de iarna. Se mai trezesc ocazional peste iarna si se aventureaza bezmetici in mediul exterior, dar cu adevarat nu se trezesc decat primavara, cand rezerva de grasime este consumata.
In timpul vanatorii, ariciul adulmeca, reusind sa detecteze o rama aflata in pamant la 3 cm adancime. Cand nu se hraneste, se misca zgomotos, pufaie si sforaie face valurii pentru impresia artistica, ca orice mascul care vrea sa-si confirme barbatia!. In cautarea hranei, ariciul parcurge intr-o singura noapte cam 3 km.
Cea mai buna "reprezentatiei o dau insa "cuplurilei in perioada de imperechere. Dar pentru ca spectacolul este zgomotos, e mai bine sa nu te afli prin zona.
Sursa : revista Felicia
Foto : de la miss Celia ... posesoarea aricelului din foto,care este membru marcant al familiei sale

9 comentarii:

  1. Aricii, animale fals indolente, încăpățânat de solitare și teribil de elegante. (Eleganța ariciului) de Muriel Barbery

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitări pentru blog,îmi place design-ul şi să ştii că în ciuda acestei canapele cam ţepoasă,mă simt foarte confortabil aici.Uneori blogul te face să te simţi ca acasă în special după o zi de muncă...Îmi place să mă relaxez citind lucruri interesante şi de ajutor.Mă bucur că te-am găsit.Voi reveni !!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga Anonim,
    Bucuria este reciproca...
    Bun venit si te mai astept!

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga Celia,
    De cateva zile m-am trezit in gradina cu un arici...
    As vrea sa-l pastrez, dar nu prea stiu nimic despre el...poti te rog, sa-mi impartasesti si mie din experienta ta?!
    Ce am vazut in pozele tale, m-a lasat fara cuvinte!!!...e superb... nu credeam ca poti face asa ceva cu un arici...Felicitari!!!
    Iti las adresa mea de mail, poate ma ajuti cumva...Multumesc! Liana

    RăspundețiȘtergere
  5. Liana sa vorbim...dar cum?
    Vezi apari "anonim"
    :)

    RăspundețiȘtergere
  6. am gasit ieri un pui de arici, mic mic de tot, nici ochii nu ii are inca deschisi. stiu ca puii de arici sunt intolerabili la lactoza, am cumparat lapte fara lactoza. ma ajuti te rog cu cateva sfaturi ca sa-l pot creste? lipaie laptele, mananca deci singur. i-am facut un culcus din pinzeturi, se cuibareste acolo deocamdata si marea majoritate a timpului doarme. e insa atat de mititel ca mi se rupe sufletul ( incape in palma fara sa socoteste degetele..:) iti multumesc anticipat, dana

    RăspundețiȘtergere
  7. Draga Dana poti vorbi despre ariciul rasfatat din poza cu "mama lui adoptiva" vezi la http://www.facebook.com/Miss.Corina.
    Sunt convinsa ca vei afla multe lucruri interesante despre Aricel!

    RăspundețiȘtergere
  8. Poti sa ii dai mancare de catei sau de pisici,carne ,insecte,melci orice in afara de lapte si paine.Ziua doarme mai tot timpul dar noaptea trebuie sa il lasi sa mearga ,ei fac cam 4 km pe noapte, umband dupa hrana.Eu il tineam intr-o cutiuta si iesea singurel, intra inapoi se atasase foarte mult de noi.Cand ne auzea venind scotea niste sunete, se bucura.Sa nu il sperii ...sa vezi ca daca sufli asa spre el ii bate inimioara foarte tare ..sunt foarte fricosi si din cauza asta au probleme cu inima....
    Ce sa-ti zic , sa-ti traiasca si sa ai grija de el ca este un animal cumintel..

    RăspundețiȘtergere
  9. Daca doreste cineva arici sa ma contacteze la : zipcb@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere